óriási roham indulhat az elektromos autókért
Koronavírus-járvány, orosz-ukrán háború, majd kiteljesedő energiaválság. A kronologikus sorrendet követve látható, hogy a fenti eseménysorozatok közvetve tovább fűtik az elektromos autók piacát. Az a korábbi tévhit is megdőlni látszik, miszerint kizárólag az állami támogatások tartják életben az e-autók iránti keresletet. A kiadott zöld rendszámok száma 1 év leforgása alatt közel 60 %-kal növekedett, melyből egyre nagyobb részarányt képviselnek a tisztán elektromos modellek.
A hagyományos belsőségésű motorral szerelt gépjárművek üzemanyag-ellátásával kapcsolatos problémakör a napokban kezelhetetlen méreteket öltött. Kígyózó sorok, illetve üzemanyaghiány. Az import üzemanyag hiánya érezhető volt, melyet a pánikhangulat erősödése miatt kialakuló felvásárlási hullám tovább súlyosbított. A megoldást a hatósági ár kivezetése, illetve az ezzel párhuzamosan beáramló import üzemanyag jelenti. A hatóság ár kivezetése szinte borítékolható volt, annak kivezetése a belső és külső piaci körülmények miatt indokolt. A minapi kivezetés után az autósok milliói szembesülnek majd a piaci árral, illetve annak a jelentős költségnövelő hatásával.
Néhány hónappal ezelőtt a „rezsicsökkentés” intézményének változásai kapcsán fűtőtűzként terjedt el, hogy az elektromos autó korszakának vége. Korábban arra alapozták ezen kijelentéseket, hogy a legdrágább közterületi töltés (nem otthoni töltéssel számolva) akár többe kerülhet, mint ha dízelt vagy benzint tankoltunk volna. Természetesen ezen kalkulációk hatósági árral számoltak, s arról nem beszéltek, hogy ennek kivezetésére hamarosan sor kerülhet.
Jelentős az e-modellek költségelőnye, de mennyivel is?
A hatósági ár kivezetése katalizátorként funkcionálhat. Egy átlagos, 100 kilométeres távon az e-autó fogyasztási igénye 15 kilowattóra körül realizálódik, ami otthoni töltéssel, 40 forintos egységárral számolva 600 forintot jelent. Ha 70 forintos áram díjjal (éves kvóta feletti rész után) kalkulálunk, akkor ez 1050 forintot jelent. Ugyanez a 100 kilométeren nagyon kedvezőnek számító 6 liter üzemanyagot elégető belsőégésű motorral szerelt autó (az ársapka utáni, jelentős csökkenésen áteső piaci 675 forint/liter átlagárral) esetében több, mint 4000 forint. Tehát a ráfordítás rendre közel hétszeres, míg 70 forintos áramdíj esetében közel négyszeres. Tehát elektromos autóval ugyanazon út megtétele akár heted annyiba is kerülhet, mint hagyományos üzemanyaggal működő gépjárművel. Természetesen mindkét esetben (elektromos és hagyományos meghajtás) a fogyasztási érték nő, amennyiben nagyobb méretű gépjárműveket hasonlítunk össze, de az üzemanyagon elérhető költségmegtakarítás ebben az esetben is az e-modellek oldalára billenti a mérleget, a különbség arányaiban megmarad.
A fenti üzemanyag megtakarításon kívül az alacsonyabb karbantartási költségek, a napelemmel elérhető további költségmegtakarítások (bár itt visszatáplálás felfüggesztése lassító hatással bír), illetve a különböző adó és illetékkedvezmények, mint a gépjármű adó, cégautó adó, regisztrációs adómentesség vagy a vagyonátruházási illetékmentesség intézményei megmaradnak. Az ingyenes parkolás ugyan több nagyvárosban megszüntetésére került, de például Budapesten (a zöld rendszámos autók fele itt található) továbbra is ingyen parkolhatunk. Költségoldalról megközelítve továbbra is vonzó alternatívát jelentenek a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek. Fenntartjuk azon álláspontunkat, hogy az elektromos autóhasználat kompromisszumokat követel, az nem felel meg minden élethelyzetre. Amennyiben otthoni töltés nem áll rendelkezésre, úgy átlagos töltési díjjal számolva is fele annyiba kerül (fenti adatokkal számolva) egy e-autó feltöltése.
Kereslet lesz, de vajon kínálat is?
Jelenleg a kínálat nem képes kielégíteni a keresletet. Természetesen ez több tényezőre vezethető vissza mint az alapanyag és alkatrészhiány, beszállítói rendszerek töredezettsége, logisztikai problémák, szabályozói környezet változásai. Vannak olyan elektromos autó modellek, melyek rendelésfelvételét a forgalmazó felfüggesztette. Ugyan a legtöbb e-modell elérhető, de azok szállítási ideje még a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modellek szállítási határidejét is messzemenően túlszárnyalja, nem ritka az 1 éves várható szállítási időpont sem. A használt e-modellek ára is nagyobb mértékű növekedésnek indult az elmúlt időszakban, az e-modellek átlagos értékesítési ideje ezzel párhuzamosan jelentősen csökken. Egyes használt e-modellek ára a megnövekedett hazai kereslet következtében kissé még növekedésnek is indulhat. Általánosságban elmondható: egyre több statisztika áll rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy az akkumulátorok 10 éves időtávon belül kevésbé degradálódnak, azaz veszítenek kapacitásukból, így a magasabb szintű bizalom kialakulásának következtében a használat e-modellek értéktartása jobb, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt társaiknak.
