Budapest letért a fenntartható közlekedés útjáról
2027. január elsejét követően megszűnik a zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek ingyenes parkolása Budapesten. Miközben a Karácsony Gergely által vezetett főváros az élhetőbb Budapest vízióját vetíti előre, addig a gyakorlatban más történik, kiváltképpen amikor a helyi közlekedésből származó károsanyag-kibocsátásra kerül a sor. Az elektromos autózás egyik legnagyobb előnye, hogy lokálisan zéró a kibocsátás, melynek legnagyobb haszonélvezői pont azok a városi lakoson lennének, akiknek az egészségét a hasonló szabályozások nem veszik figyelembe. Az új szabályozás mögötti érvrendszer több sebből is vérzik, hiszen összemossa a plug-in hibrideket a tisztán elektromos autókkal. Nem helytálló azon érvelés sem, hogy csak a „gazdagok” járnak e-autókkal, hiszen az e-autók egyre megfizethetőbbek, a használt modellek ára is folyamatosan csökken. Nem helytálló azon előterjesztői érvelés sem, hogy a villanyautók csak „nagy méretűek” és nehezek lehetnek. Hatástanulmány nélkül arra hivatkozni, hogy az elektromos autók csak foglalják a helyet, az több, mint felelőtlenség.
A 2000 kg tömegű e-autók tulajdonosainak dupla parkolási díjat kell fizetni a fenti dátumot követően, mellyel szintén nem értünk egyet, hiszen például a családi e-autók tömege meghaladja ezt a határt (ahogyan a hagyományos belsőégésű családi autóké is). A nyugat-európai példák (pl.Párizs) alapján bevezetett új rendszer nem adaptálható Budapestre, hiszen nincs megfelelő számú P+R parkoló, illetve a tömegközlekedés állapota meg sem közelíti a nyugati nagyvárosok szintjét. Mivel a bevezetésig még van idő, így az új szabályozás felülvizsgálata indokolt, a következőképpen:
– A tisztán elektromos autók ingyenes parkolási lehetőségének megtartása egészen 2028. január 1-ig.
– 2028. január 1-től naponta maximum 3 óra ingyenes parkolás biztosítása a tisztán elektromos autók számára további 2 éven keresztül a fokozatos kivezetés jegyében
– A 2000 kg feletti tömegű e-autók dupla parkolási díjfizetési kötelezettségének eltörlése
Összeségében elmondható, hogy hatástanulmány nélkül elfogadott új szabályozás biztosan lassítani fogja az elektromos autózásra történő átállást, jelen olvasatában nem szól többről, mint a fővárosi bevételek növelésről.
Marsi Norbert
elnök
