hamarosan megszűnhet az ingyenes parkolás budapesten is?

Növekvő, de még mindig alacsony részarány

Mint ismeretes, a környezetkímélő, zöld rendszámmal rendelkező gépjárművek éveken keresztül mentesültek a parkolási díjfizetési kötelezettség alól, így egyfajta indirekt ösztönzőként támogatva a környezetkímélő gépjárművek vásárlását, illetve terjedését. A zöld rendszámmal rendelkező gépjárműállomány átlépte az 60.000-es darabszámot, melynek több, mint a fele tisztán elektromos meghajtású. A jelenlegi zöld rendszámos járműállomány részaránya igen csekély, alig 1,5%-át teszi ki a teljes hazai flottának.

Felkészül Budapest?!

Szinte minden hónapra jut egy újabb hír, miszerint egyes városok döntéshozói megszűntetik a zöld rendszámos, azaz a környezetkímélő gépjárművek ingyenes parkolását. Egyre több település csatlakozik az elektromobilitás terjedését lassító folyamathoz: Hódmezővásárhely, Siófok, Szentendre, Ajka, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, Velence, Pápa és Győr területén már eltörésre került. Korábban már beszámoltunk róla, hogy egyes városi döntéshozók különböző parkolási szabályozás mellett döntöttek, így kikövezve az utat a zöld rendszámos gépjárművek országos szintű pakolási káoszának kialakulásához. Néhány településen kizárólagosan a tisztán elektromos meghajtású (tehát konnektorról tölthető hibrid nem) autóval parkolhatunk ingyenesen, de ehhez előzetes regisztráció (forgalmi engedély alapján) szükséges, ilyen város Pécs, Miskolc, Mosonmagyaróvár és Szolnok. Néhány város döntéshozó szerve még ennél is bonyolultabb rendszert vezetett be. Például Veszprém vagy Szombathely területén csak bizonyos zónákban ingyenes a parkolás zöld rendszámmal, máshol nem.

A fenti listára hamarosan Budapest is felkerülhet.  A parkolási zónák módosítását, illetve a díjak jelentős emelését követően, értesüléseink szerint napirendre kerülhet Budapesten a zöld rendszámos autók ingyenes parkolásának megszüntetése. A várható parkolási szabályzat módosításának értelmében megszűnő ingyenes parkolás komoly gátat szabhat az e-autók további térnyerésének. A zöld rendszámos autók közel 45%-a Budapesten található, így a budapesti döntés lavinaszerű módosításokat eredményezhet a többi városban is. Az ingyenes parkolás biztosítása indirekt gazdasági ösztönzőt jelent, mely jelentősen befolyásolja az e-autó vásárlásának (és üzemeltetésének) döntéshozatali mechanizmusát.

Mivel érvelnek az egyes városok döntéshozói?

A lista igen hosszú, a teljesség igénye nélkül: „Csökkenő parkolási bevételek”. „Állandó parkolóhely foglalás, nagyméretű zöld rendszámos luxusautókkal”. „Aki képes megvásárolni  egy méregdrága autót, az legyen hajlandó a parkolásért is fizetni.” „Le kell szoktatni az embereket az autóhasználatról, inkább tereljük át őket a tömegközlekedésre.”   Természetesen minden város más és más adottságokkal rendelkezik, ez vitán felül áll, de nyilvánosan elérhető hatástanulmányok hiányában (ha egyáltalán készülnek) felmerül, hogy számos esetben „érzelmi” alapon történő döntéshozatal születik.  Például ha azt látják, hogy néhány zöld rendszámos plug-in hibrid foglalja a belvárosi parkolóhelyeket, akkor ebből általános érvényű konzekvenciát szűrnek le, ami az ingyenes parkolás megszüntetését eredményezheti.

Bizonytalanság, halmozódó problémák

Egyrészről a zöld rendszámmal rendelkező gépjármű tulajdonosoknak kell utána járni, hogy az adott településen milyen parkolási szabályzat van érvényben. Számos esetben még a parkoló órákon sem kerül feltüntetésre, hogy kell-e parkolójegyet váltani zöld rendszámos autóra, ami pótdíj kiszabásához vezethet. Triviális, hogy a környezetkímélő gépjármű tulajdonsok a vásárlás során kalkuláltak (kifizették a jelentős felárat a környezetkímélő technológiával rendelkező gépjárműért) ezzel a pénzügyi ösztönzővel, amit szinte egyik napról a másikra megszűntettek, felkészülési idő nélkül.  A fenti bizonytalanság elhalasztott e-autó vásárlásokhoz vezethet, számos elektromos autóvásárláson gondolkozó honfitársunk a parkolás körüli bizonytalanság miatt nem vált e-autóra. Végre valahára meg kell érteni, hogy egy innovatív technológia kezdeti költsége igen magas, annak támogatása szükséges. Ahogyan egyre több e-autót értékesítenek, úgy javulnak a méretgazdaságossági mutatók, úgy lesz olcsóbb és/vagy hatékonyabb az elektromos meghajtás, így az elektromos autók is.

Legfontosabb: kiszámíthatóság mindenekfelett

A legfontosabb tényező a kiszámíthatóság. Tisztában kell lenni, hogy az ingyenes parkolás intézményének fenntartása nem lehet örökérvényű, annak kivezetése fokozatosan, több lépcsőben javasolt. Vitán felül áll, hogy az első lépcsőben a konnektorról tölthető hibridek (5P környezetvédelmi osztály, illetve növelt hatótávolságú hibridek (5N környezetvédelmi osztály) ingyenes parkolásának megszüntetése javasolt. A kivezetésre legalább 1 éves felkészülési idő javasolt, azaz a döntéshozatalt követő 1 év múlva lépne hatályba. Így elegendő időt biztosítva a jelenlegi és jövőbeli plug-in hibrid tulajdonosoknak a felkészülésre. Második lépcsőben, ugyanezen szisztéma mentén javasolt kivezetni az ingyenes parkolás intézményét a tisztán elektromos meghajtású autók (5E környezetvédelmi osztály) esetében is. A felkészülési időt ebben az esetben is minimum 1-2 évben érdemes kijelölni, a plug-in hibridek kivezetését követően. A tisztán elektromos autók ingyenes parkolásának megszüntetése összeköthető auditált parkolási bevétel csökkenési számítással ( pl.: x százalékkal csökken) vagy akár az adott területen forgalomban lévő elektromos autók számához (pl.: x ezer darab felett) is köthető. A kivezetésre megfelelő szintű kommunikációval karöltve, kiszámítható módon szükséges sort keríteni.

Civil szervezetünk társadalmi felelősségvállalás jegyében segítséget nyújt az új parkolási szabályozás kialakításában a városi döntéshozók részére.