itt az ideje támogatni a magánszemélyek használt autó vásárlását
Az elektromos autók terjedésének elősegítésére számtalan direkt és indirekt támogatási eszköz áll rendelkezésre a döntéshozók számára. 2024 februárjában elindult az eddigi legnagyobb keretösszeggel rendelkező elektromos gépjármű beszerzését támogató program a gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók számára, de a programból ezúttal kimaradtak a magánszemélyek. A 8 hónapja meghirdetett, 30 milliárd forintos keretösszegű pályázatból még közel 13 milliárd forint áll rendelkezésre. A futó támogatási programtól függetlenül az új e-autók tekintetében a céges vásárlások dominálnak (akár csak a hagyományos belsőégésű motorral szerelt autók esetében) míg a használt e-autókat a magánszemélyek keresik, így itt az ideje a magánszemélyek használt tisztán elektromos autóvásárlási programjának elindítására. A magánszemélyek használt e-autó támogatási programjának fedezetét a jelenleg is futó támogatási program keretösszegének átcsoportosítása adhatja. Bár az új tisztán elektromos és hagyományos belsőégésű járművek árkülönbsége folyamatosan csökken, a használt elektromos autók ára még mindig magasabb, annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban akár 20%-kal csökkent számos népszerű használt e-autó ára.
Figyelembe véve a magyarországi átlagos gépjármű adásvételi tranzakciós értékét, sokak számára sajnos egyelőre csak álom marad az elektromobilitás. 2024 első félévében közel 60%-kal nőttek a hazai új e-autó eladások. A forgalomba helyezett elektromos autók közel fele új, a másik fele használt, aminek jelentős része külföldről behozott e-jármű. A külföldről érkező használt elektromos autók behozatala folyamatosan növekszik, 1-2 éven belül robbanásszerű növekedés várható.
Az általunk javasolt használt e-autó támogatási program magas szintű keretrendszere:
Egy autóra csak egyszer lehet igénybe venni, függetlenül attól, hogy korábban részesült-e az adott e-autó támogatásban. Külföldről behozott e-autók is részesülhetnek a támogatásban, 2 éves kortól maximum 10 éves korig. Hasonlóképpen a futó állami támogatás programhoz, 3 akkumulátor kapacitás szintet (gyári érték) lehetne meghatározni: 41 kWh alatti autókra 500.000 Ft., 41 és 59 kWh közöttiekre 800.000 Ft., 59 kWh felettiekre 1.200.000 Ft. igényelhető. A támogatott autókra 1 év elidegenítési tilalom vonatkozna. A támogatás nem pályázati rendszerben működne, hanem a támogatási összeget közvetlenül a magánszemély kapná, amennyiben megfelel bizonyos feltételeknek (pl. nincs köztartozása). Egyes külföldi gyakorlatok a szociális helyzet alapján, a jövedelmi szinttel is összekapcsolják a támogatás mértékét. Megfontolandó, hogy amennyiben a magánszemély igazolható jövedelme nem éri el az átlagbér mértékét, úgy további 100-200ezer Ft. támogatási összegben részesülhet az akkukapacitás függvényében utalandó támogatás mellett. Ha 5 milliárd Ft. kerülne átcsoportosítására a futó pályázatból, akkor a magasabb támogatási összeggel számolva is több, mint 4000 használt e-autó vásárlása válna támogathatóvá.
A legnagyobb kockázatot egy használt e-autó vásárlása során az akkumulátor állapota jelenti. A legtöbb autógyártó 8-10 év garanciát (van amelyik 1 millió kilométert) vállal az akkumulátorokra. Egy legfrissebb felmérés szerint a korszerű akkumulátorok évente átlagosan 1,8% veszítenek kapacitásukból. De a legmodernebb autók akkumulátora mindösszesen átlagosan 1%-ot degradálódik évente, így nem kell aggódni, hogy pár évente akkumulátort kell cserélni az autóban. Az edukáció rendkívül fontos az elektromobilitást illetően, jelenleg is számos tévhit kering, melyek cáfolatára már több éves adatok, adatsorok állnak rendelkezésre (pl.: nem kell évente cserélni az akkumulátort, költségesebb a szervizelése stb.)
Az egyszeri vásárlást támogató ösztönző mellett továbbra sem kell fizetni regisztrációs adót, vagyonszerzési illetéket, gépjármű és cégautóadót, kedvezőbb szervizköltségekkel számolhatunk, az „üzemanyagköltség” akár hatod-nyolcadannyi is lehet otthoni töltés esetében, illetve számos nagyvárosban, köztük Budapesten ingyenesen parkolhatnak az e-autók. A fent részletezett programot egy 0%-os kamatozású hitelkonstrukció bevezetésével is kiegészíthető, így a még könnyebben juthatnának e-autóhoz a magyar autósok. A havi kamatmentes törlesztőrészlet jelentősebb része akár fedezhető lenne az e-autó kedvezőbb üzemeltetési költségén keresztül.
Marsi Norbert
elnök

