fékenergia visszatöltés a villanyautókban

Az valószínűleg mindenki számára ismert, hogy a fékezésben rengeteg energiapotenciál rejlik, hiszen egy nagy tömegű jármű lendületét kell visszafogni, amely lendületet munkavégzésre is foghatnánk. Ez a munka egy hagyományos féktárcsás fékezésnél tisztán hőenergiává alakul, mellyel a környezetet fűtjük, nem hasznosul. Az e-járműveknél az a szerencsés helyzet adódik, hogy az elektromotor segítségével a fékezési energia nagy részét elektromos árammá tudjuk alakítani, amely az akkumulátorokat tölti. Ennek nagy jelentősége van hatótáv szempontjából, városi használat során, ahol sokat kell fékeznünk, akár 10%-kal is növelhető a hatótáv pusztán a fékenergia visszanyerésből.

EGYPEDÁLOS VEZETÉS

Az Egyes e-járművekben van egy érdekes újítás, melyet egypedálos vezetésnek hívnak. Persze szögezzük le gyorsan, minden autóban van fékpedáli is a gáz mellett. Az egypedálos vezetési mód azt takarja, hogy a gázpedál segítségével lassítani is tudunk. Ez hasónló ahhoz, amit a belsőégésű motorral hajtott járműveknél motorfékezésnek hívunk, de az e-járműveknél ez a motorfék sokkal intenzívebb a gázpedál felengedésekor egypedálos módban. És persze mindeközben a teljes fékenegiát visszatölti az elektromotor az akkumulátorokba. A fékpedált ebben a módban gyakorlatilag csak intenzív fékezésnél, vészfékezésnél kell használnuk. A féklámpák egyébként az ilyen fékezés esetén is világítanak (ellentétben a belsőégésű autók motorfékjénél, ahol nem). Az egypedálos módban a gázpedállal való fékezés egészen álló helyzetig lassítja a járművet (nem úgy, mint a belsőégésű motornál, ahol csak az alapjáratig lassítható a jármű motorfékkel). Elsőre szokatlannak tűnhet ez a pedálhasználati mód, de meglepően könnyen megszokható és kényelmes. További előnye ennek a módnak, hogy a fékezési reakció idő is valamivel csökken, hiszen amint elengedtük a gázpedált hogy a fékre lépjünk, már lassul az autó.